Voor het eerst in 14 jaar weer meer verkeersdoden in Vlaanderen





 

Slecht nieuws vanop de Vlaamse wegen. Na bijna 15 jaar van aanhoudende dalingen vielen er vorig jaar weer meer doden in het verkeer. In 2014 vielen er naar schatting 400 doden op de Vlaamse wegen, tegenover 384 in 2013 en 2012. Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) maakte de harde cijfers bekend op het Vlaams Congres Verkeersveiligheid dat vandaag plaatsvindt in Leuven. Hij spreekt van een "rampjaar" en zegt dat er "impopulaire maatregelen" nodig zullen zijn.

Terwijl het aantal verkeersdoden in Vlaanderen tussen 2000 en 2012 nog meer dan halveerde van 817 naar 384, trad in 2013 al een stagnatie op (ook 384 doden). Een teken aan de wand. En voor 2014 tonen de cijfers opnieuw een stijging. Het BIVV spreekt van naar schatting 400 doden. Het gaat om het aantal 'doden 30 dagen', dat zijn mensen die ter plaatse overlijden of binnen de 30 dagen na een ongeval.  

Ook de cijfers van het aantal mensen dat onmiddellijk overlijdt bij een ongeval, de 'doden ter plaatse', zijn sprekend. Dat aantal steeg in 2014 naar 336. Dat zijn 18 doden meer dan in 2013 of een stijging met 5,7 procent. Het aantal letselongevallen nam lichtjes af van 26.270 in 2013 naar 26.164 in 2014, of een daling met 227 ongevallen (-0,4 procent). 

Volgens het meest recente Vlaams Verkeersveiligheidsplan, gepubliceerd in 2008, mogen er in 2015 nog maar maximaal 250 verkeersdoden vallen. Tegen 2020 moet dat aantal gedaald zijn tot maximaal 200. Op langere termijn - 2050 - streeft Vlaanderen zelfs naar 0 dodelijke verkeersslachtoffers, de zogenaamde Vision Zero.

Er zijn opvallende verschillen in de statistieken tussen de verschillende weggebruikers. Zo is er een grote daling van het aantal verkeersdoden bij ongevallen met lichte vrachtwagens (-16 of -31,4 procent) en met motorfietsers (-19 of -35,2 procent). Maar die daling staat in schril contrast met de grote stijging van het aantal verkeersdoden bij ongevallen metvrachtwagens (+30 doden of +54 procent) en met personenwagens (+43 of +35 procent). Ook het aantal doden onder de voetgangers steeg van 36 naar 41 in 2014, een stijging van bijna 14 procent.
     
Alleen de provincie Vlaams-Brabant kon een daling van het aantal verkeersdoden ter plaatse noteren (-6). In de rest van de provincies was er een toename. Die toename was het grootst in Oost-Vlaanderen (+12). 

 
 
Bron: Het Laatste Nieuws
 
  17-3-2015