Trajectcontrole draait 's nachts overuren





 

De snelheidsbeperking van 70 kilometer per uur aan de werken op de E40 tussen Zwijnaarde en Wetteren wordt - weliswaar vooral 's nachts - massaal genegeerd. In amper vier dagen registreerde het trajectcontrolesysteem tussen Erpe-Mere en Wetteren al 16.079 overtredingen.

Automobilisten die de in ochtend- en avondspits stapvoets staan aan te schuiven aan de werfzone op de E40 tussen Erpe-Mere en Zwijnaarde zullen het nauwelijks kunnen geloven, maar het aantal overtredingen vastgesteld door het trajectcontrolesysteem richting Gent ligt liefst acht keer hoger dan voorheen.

"Tijdens de werkperiode werd het systeem aangepast op een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur en die beperking wordt vooral 's avonds en 's nachts massaal genegeerd", vertelt hoofdcommissaris Michel Van Butsele van de federale wegpolitie. Dagelijks worden 4.000 voertuigen geflitst die tussen de 70 en 100 kilometer per uur rijden. Een paar bestuurders haalden zelfs een snelheid van 140 per uur. "Op een normale dag verbaliseren we gemiddeld een vijfhonderdtal wagens. In de werfzone tussen Erpe-Mere en Wetteren halen we dat aantal tussen 20.30 en 23 uur elk uur. Elke 10 seconden rijdt dan een wagen te snel."

Superflitspaal

In de andere richting valt het aantal overtreders voorlopig beter mee. "Daar zijn twee afzonderlijk smalle rijstroken waardoor het verkeer er automatisch minder snel rijdt." In elk geval komt ook in die rijrichting binnenkort een superflitspaal. "Door de werken hebben we de voor het systeem noodzakelijke lussen in het wegdek moeten verwijderen waardoor de trajectcontrole richting Brussel momenteel uitgeschakeld is", vertelt Silvy Syryn van het Agentschap Wegen en Verkeer. Een vrijgeleide is dat echter niet. De federale wegpolitie hield er de voorbije dagen al geregeld snelheidscontroles. "Daarbij werden ongeveer 100 bestuurders per dag geflitst."

De werken blijven ook onafgebroken voor een enorme verkeerschaos in de regio zorgen. De spits op de ring van Aalst is een nog grotere hel doordat automobilisten massaal proberen de file op de snelweg te vermijden. Kleine incidenten langs de werfzone hebben ook telkens een enorme impact.
Donderdagavond nog stond er een wagen in panne op de spookrijstrook richting Brussel en in de file zijn er zowat dagelijks wagens die er de brui aan geven doordat ze oververhit raken. Automobilisten die deze zomer van of naar de kust rijden houden dan ook best rekening met de nodige extra vertragingen in die richting. Het is aangeraden om flesjes water in de auto te leggen.

De snelheidsbeperking staat veelvuldig aangegeven langs de snelweg. - Foto Koen Moreau

De snelheidsbeperking staat veelvuldig aangegeven langs de snelweg. - Foto Koen Moreau

 
 
Bron: Het Laatste Nieuws
 
  27-6-2015