Elk jaar 50 doden na botsing tegen boom





 

Bij de aanleg van nieuwe wegen, moet de overheid geen dikke bomen meer plaatsen, maar de voorkeur geven aan hagen en struiken. Dat stelt mobiliteitsorganisatie Touring, na een analyse van de ongevallenstatistieken. Die tonen aan dat er elk jaar minstens vijftig verkeersdoden vallen na een aanrijding met een boom. ‘Die zijn vaak te dik of ze staan te dicht bij de weg.’

Van alle obstakels langs de weg, zijn bomen veruit het gevaarlijkste. Ze zijn medeverantwoordelijk voor minstens vijftig verkeers­doden per jaar. Dat is meer dan verlichtingspalen (42), slechte vangrails (25) of muren (17) die langs de kant van de weg staan. ‘Dertig procent van de dodelijke ongevallen is het gevolg van een aanrijding met een obstakel. Als we het aantal bomen langs de weg aanpakken, dan kunnen we dat aantal al voor een stuk verminderen’, zegt Smagghe.

Niet dikker dan 10 cm

Touring pleit ervoor om bij de aanleg van nieuwe wegen of de heraanleg van oude wegen, geen dikke bomen meer te plaatsen. Hagen en struiken zijn beter omdat ze veiliger zijn bij een aanrijding. Als er dan toch bomen moeten komen, mogen ze niet dikker zijn dan 10 centimeter doorsnede en moeten ze op drie meter van de kant van de weg staan. ‘Bomen die een diameter van minder dan 10 centimeter hebben zijn botsvriendelijk. De stam knapt als je ertegen rijdt. Dat is veiliger dan een dikke stam, dan rij je op een blok beton’, zo klinkt de redenering.

 
 
Bron: Nieuwsblad
 
  8-9-2015