Flitsgevaar in Gent: alles wat u moet weten over de superflitspaal in de zone-30





 

De Gentenaars zijn gewaarschuwd: vanaf begin oktober duikt in de binnenstad de gevreesde Lidar op. Het is de eerste keer dat deze superflitspaal in ons land zal worden ingezet om automobilisten aan te sporen zich te houden aan de snelheidslimiet van 30 km/u. Commissaris Ann Buysse, hoofd van de verkeersdienst, vertelt ons alles wat u moet weten over de Lidar.

Waarom koopt de Gentse politie een dure flitspaal van 180.000 euro als je ook kan flitsen met een toestel van 30.000 euro?

‘Omwille van verschillende redenen’, aldus commissaris Buysse. ‘Het opstellen van een traditionele flitsradar vergt heel wat precies uitmetingswerk. Bovendien zijn er heel wat mogelijke obstakels in het straatbeeld - vangrails, weerkaatsende wanden, garagepoorten...- die het resultaat kunnen vervormen. De Lidar, die met laserbundels werkt, kan overal perfect werken. Hij maakt foto’s van voor- en achterzijde van elk voertuig dat passeert. In beide rijrichtingen en op meerdere rijstroken tegelijk. Ook niet onbelangrijk: hij hoeft niet bemand te worden maar kan 24/24 ingezet worden.’

De Lidar is groot en lomp en wordt door bestuurders van op grote afstand gezien. Zal niet iedereen op de rem gaan staan?

‘Dat mag. We doen geen pogingen om het toestel te verstoppen. Integendeel, we gaan er duidelijke politiestrepen op aanbrengen en de vermelding Politiezone Gent. Het is immers niet de bedoeling zoveel mogelijk bestuurders te flitsen maar de mensen aan te sporen trager te gaan rijden in de zone-30.’

Op welke locaties zal de Lidar ingezet worden?

‘Op dit ogenblik zijn we dat nog aan het bepalen. Het zullen niet per se straten zijn waarin zich een school bevindt. We mikken meer op straten waar vroegere tests hebben uitgewezen dat er vaak en veel te snel wordt gereden: denk maar aan de Coupure, de Lousbergskaai en de Bargiekaai.’

Hoelang blijft de superflitser op dezelfde plek staan?

‘Eén of meerdere weken gedurende dag en nacht. Daarna wordt de Lidar op een takelwagen gezet en naar een andere locatie gebracht.’

Wordt er geflitst vanaf 31 km/u?

‘Neen. Er wordt pas een onmiddellijke schikking gesteld vanaf een snelheid van 37 km/u.’

Hoeveel boetes moet de Lidar opleveren?

‘Daar zijn geen aantallen vooropgesteld. Het is zo dat er een afspraak is met het parket dat de politiezone Gent jaarlijks 80.000 snelheidsboetes mag doorsturen. Vorig jaar waren er dat 90.000. Meer is moeilijk voor het parket, die dat allemaal administratief moet kunnen verwerken. Hoeveel van die 80.000 boetes uit de Lidar zullen rollen, weten we nog niet. In ieder geval wordt de handhaving binnen de zone-30 vanaf nu een prioriteit.’

Hoe groot is het risico dat iemand de Lidar onklaar kan maken?

‘Klein. Die toestellen zijn gepantserd en kunnen tegen een stootje, zelfs tegen een aanrijding. Je kan het toestel ook niet openmaken zonder speciale code.’

Ook (elektrische) fietsen en bromfietsen rijden wel eens harder dan 30 km/u. Kunnen ook zij een boete krijgen?

‘Dat is moeilijk omdat ze weliswaar gefotografeerd kunnen worden door de Lidar maar niet geïdentificeerd. Zodra een nummerplaat verplicht wordt voor brommers, kan dat wel.’

Welke boetes mag de Gentenaar verwachten in de zone-30?

 
 
Bron: Nieuwsblad
 
  10-9-2015