Bestuurder bedrijfswagen krijgt boete voortaan zelf





 

Enkele bestuurders van bedrijfswagens hebben woensdag de twijfelachtige eer gekregen om als eersten een boete opgelopen te hebben die ze rechtstreeks in de bus zullen krijgen van de politie. Dat kan dankzij een nieuw IT-systeem.

Volgens de federale politie zal de rechtstreekse boete de straffeloosheid tegengaan en de verkeersveiligheid ten goede komen.

Met het nieuwe IT-platform Fines Management Services (FMS) zal de politie niet langer via een papieren rompslomp langsheen de leasingmaatschappijen en werkgevers moeten achterhalen wie er achter het stuur zat van de bedrijfswagen. De nummerplaten staan immers op naam van de leasingmaatschappijen. “De eerste boetes zijn nu zojuist voorbijgekomen”, aldus Henri Jeandarme van Renta Solutions, het IT-filiaal van sectororganisatie Renta dat het platform uitwerkte.

Zowat 46.000 wagens zitten reeds rechtstreeks en onrechtstreeks in het systeem: de vierwielers bij leasingbedrijf Alphabet (45.000) en de verhuurwagens en -bestelwagens van Dockx. Volgens Renta hebben alle leden al aangegeven dat ze zullen overstappen. Dit jaar volgen nog 50.000 tot 60.000 wagens en in het eerste kwartaal van 2016 nog eens 150.000. De rest zou later volgen. Renta is goed voor een wagenpark van 360.000 à 370.000 wagens.

“Met het vorige systeem hadden sommige bestuurders (van bedrijfswagens, nvdr) de indruk dat ze aan de boete konden ontsnappen omdat het systeem te zwaar was. Dit is niet langer zo en het zal bijdragen aan de verkeersveiligheid”, aldus Michael Jonniaux, hoofd van de federale wegpolitie. Het systeem kan zowel door de federale als de lokale politie gebruikt worden. De bedrijfswagens zijn doorgaans goed voor een miljoen boetes per jaar, of een kwart van alle boetes. Bestuurders van bedrijfswagens krijgen in verhouding meer boetes, ook deels omdat ze meer kilometers afleggen.

Het platform kwam er in samenspraak met de federale politie en de FOD Mobiliteit, dat de database met nummerplaten beheert. Via FMS zal die database aangevuld worden met de gegevens van bestuurders van leasingwagens met Belgische nummerplaat (ook tot wanneer de lease loopt) zodat de politie bij een opzoeking meteen alle info krijgt. Een deel van het systeem werkt onrechtstreeks via opvraging van gegevens, bijvoorbeeld voor wagens die veel van bestuurder wisselen.

Volgens Renta betekent het platform een grote administratieve vereenvoudiging (per boete zijn er gemiddeld 4,5 brieven) en bijbehorende kostenbesparing voor zowel de leasingmaatschappijen als de bedrijven zelf. Wie een boete oploopt, geniet dan weer meer privacy: de werkgever is niet op de hoogte. De politie zou sneller boetes innen.

Er werd meerdere jaren aan het systeem gewerkt en er waren reeds gesprekken over een uitbreiding, bijvoorbeeld voor de parkeerboetes bij de retributiebedrijven.

 
 
Bron: Nieuwsblad
 
  16-9-2015