Politierechter: "Stop met snelheid op flitsboetes te corrigeren"





 

De 'korting' die snelheidsovertreders nog genieten op hun flitsboete schaffen we best af volgens politierechter Mireille Schreurs. Het systeem van 'gecorrigeerde snelheid' - waardoor de politie een correctie doet van zes kilometer per uur op de gemeten snelheid - zet volgens haar bestuurders aan om sneller te rijden.

"Euh, mevrouw de rechter, ik had toch maar 51 in plaats van 57 km/u gereden?" Een 69-jarige automobilist die te snel had gereden en geen oren had naar zijn minnelijke schikking probeerde gisteren in de rechtbank van Aalst tevergeefs nog aanspraak te maken op de gecorrigeerde snelheid die op zijn boete stond vermeld. Schreurs had geen oren naar die correctie en baseerde zich bij haar uitspraak op de feitelijk gemeten snelheid. 

Nochtans is het omdat de resultaten van meettoestellen niet altijd waterdicht zijn, dat het College van Procureurs-generaal vele jaren geleden al een wettelijk verplichte correctie invoerde. Agenten verlagen de vastgestelde snelheid met 6 km/u op wegen waar je minder dan 100 km/u mag rijden. Je wordt dus pas geflitst vanaf een gemeten snelheid van 97 km/u, op een baan waar officieel 90 is toegelaten. Op wegen waar je 100 km/u of sneller mag, is minimaal een correctie van 6% nodig. Bij een minnelijke schikking wordt de 'korting' sowieso al toegepast, maar een politierechter hoeft zich daar niet aan te houden. 

"De correctie is misleidend voor de automobilist en zet zelfs aan tot sneller rijden", zegt Schreurs. "Ik doe er niet aan mee. Wie geflitst wordt aan 57 kilometer per uur zal ook aan die snelheid worden veroordeeld, ik trek daar geen correctie van 6 kilometer per uur vanaf. Elke automobilist of motorrijder die te hard heeft gereden, probeert zijn straf te milderen door de gecorrigeerde snelheid aan te halen. Ofwel flits je aan de maximum toegestane snelheid en is de geregistreerde waarde de enige juiste, ofwel flits je niet."

 
 
Bron: Het Laatste Nieuws
 
  22-12-2015