Buschauffeurs geven plankgas: baas betaalt de boetes toch





 

Chauffeurs van De Lijn hebben het vorig jaar al te bont gemaakt op de weg. De politie moest 1.332 boetes uitschrijven, het hoogste aantal ooit. Een te zware voet, is de diagnose in 80 procent van de gevallen. “Onze rijtijden zijn te krap, we móéten wel doorrijden”, reageren de chauffeurs. De boetes moeten ze zelden uit eigen zak betalen. Maar daar wil De Lijn nu komaf mee maken.
“Verontrustend”, noemt Vlaams parlementslid Emmily Talpe (Open VLD) de evolutie van het aantal boetes. Ze vroeg de cijfers op aan bevoegd minister Ben Weyts (N-VA). “Meer dan 1.300 boetes, dat kan echt niet. Als zelfs buschauffeurs de verkeersregels niet meer opvolgen... Ze hebben het leven van hun reizigers in handen.”

De snelheid naleven blijkt het grootste probleem voor buschauffeurs. Tachtig procent van de boetes is te wijten aan een zware voet. In een op de vijf gevallen reed de chauffeur meer dan 10 kilometer per uur te snel. “Nog frappanter zijn de vijf overtredingen van de vierde graad. Het gaat dan om een gesloten overweg oversteken, inhalen in een bocht of zelfs spook­rijden”, aldus Talpe.

De chauffeurs verdedigen zich. “Onze rijtijden zijn veel te krap. Zeker in stadscentra is de druk enorm om op tijd aan een halte te geraken. De rijschema’s zijn niet aangepast. Zo kan een traject berekend zijn op zones 50, terwijl die zones in werkelijkheid zijn omgezet naar zones 30. Toch moet zo’n chauffeur op tijd komen”, zegt Rita Coeck van de socialistische vakbond ACOD.

De vele boetes die ze krijgen, houden hen ook niet tegen. Want een buschauffeur moet die zelden zelf betalen: De Lijn neemt zo’n 80 procent van de overtredingen op zich. "Die terugbetaling is een gevolg van afspraken uit de jaren negentig die we willen aanpassen en waarvoor we een voorstel op tafel hebben gelegd." De vervoersmaatschappij nuanceert de cijfers ook: "Het gaat om één boete om de 115000 kilometer."

 
 
Bron: Nieuwsblad
 
  20-5-2016