Zo wil Antwerpen de zones 30 meer herkenbaar maken





 

Om ervoor te zorgen dat bestuurders de snelheidslimiet in zones 30 beter zouden naleven, is de stad Antwerpen gestart met het “herkenbaarder” maken van de zones. Antwerpen wil tegen 2018 overal op haar grondgebied grote, aaneengesloten zones 30 creëren om de verkeersveiligheid en leefbaarheid in woonwijken te vergroten.

Zo wil Antwerpen de zones 30 meer herkenbaar maken

Foto: JVDP

lle woongebieden binnen de grote verkeersassen zijn of worden ingericht als een zone 30. De naleving daarvan laat echter te wensen over waar de weginfrastructuur onvoldoende is aangepast en de aandacht van de weggebruiker te weinig op de snelheidsbeperking wordt gevestigd.

Naast de wettelijke 30km-zoneborden komen er gekleurde grondstickers en masten met extra waarschuwingsborden aan de toegang tot de zones. Binnen de zones zal de stad bovendien nog op regelmatige afstand grondschilderingen aanbrengen ter herinnering.

Zo wil Antwerpen de zones 30 meer herkenbaar maken

Zone 30 met fietspadFoto: Stad Antwerpen

Antwerpen heeft daarom nu enkele ontwerpprincipes klaar die zullen gevolgd worden bij elke inrichting van een zone 30. Verder vraagt de stad aan haar districten om op hun beurt te investeren in voetpaduitstulpingen en een verkeersplateau bij de toegangen van de zones. Om de extra kwetsbaarheid van schoolomgevingen een grotere zone 30 te blijven aanstippen, zal de stad daar grondstickers voorzien met het gevaarsbord A23 - dat duidt op een plaats waar veel kinderen komen - en een vlaggenmast aan de schoolpoorten.

“De stad en haar districten zullen ook blijven investeren in snelheidsremmende maatregelen zoals verkeersplateaus, rijbaankussens, asverschuivingen enzovoort”, zegt Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA). “Zo kunnen we de geldende snelheidslimiet ook fysiek afdwingen.”

Zo wil Antwerpen de zones 30 meer herkenbaar maken

Zone 30 met plateauFoto: Stad Antwerpen

 
 
Bron: Gazet van Antwerpen
 
  22-6-2016