lle woongebieden binnen de grote verkeersassen zijn of worden ingericht als een zone 30. De naleving daarvan laat echter te wensen over waar de weginfrastructuur onvoldoende is aangepast en de aandacht van de weggebruiker te weinig op de snelheidsbeperking wordt gevestigd.
Naast de wettelijke 30km-zoneborden komen er gekleurde grondstickers en masten met extra waarschuwingsborden aan de toegang tot de zones. Binnen de zones zal de stad bovendien nog op regelmatige afstand grondschilderingen aanbrengen ter herinnering.
Antwerpen heeft daarom nu enkele ontwerpprincipes klaar die zullen gevolgd worden bij elke inrichting van een zone 30. Verder vraagt de stad aan haar districten om op hun beurt te investeren in voetpaduitstulpingen en een verkeersplateau bij de toegangen van de zones. Om de extra kwetsbaarheid van schoolomgevingen een grotere zone 30 te blijven aanstippen, zal de stad daar grondstickers voorzien met het gevaarsbord A23 - dat duidt op een plaats waar veel kinderen komen - en een vlaggenmast aan de schoolpoorten.
“De stad en haar districten zullen ook blijven investeren in snelheidsremmende maatregelen zoals verkeersplateaus, rijbaankussens, asverschuivingen enzovoort”, zegt Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA). “Zo kunnen we de geldende snelheidslimiet ook fysiek afdwingen.”