5,25 miljoen euro kwijtgescholden door procedurefouten. 75.000 Vlamingen krijgen parkeerbonnen terugbetaald





 

Een Nederlands incassobureau gaat duizenden Vlamingen hun Hollandse parkeerbon terugbetalen, goed voor een bedrag van 5,25 miljoen euro. “Vanwege procedurefouten die we hebben gemaakt, en dat wensen we absoluut recht te zetten.” Wie het geld terug wil, moet wel zelf in actie schieten.
Wie in Nederland geen geld in de parkeerautomaat steekt, krijgt net als in ons land een parkeerbon. Wie die niet betaalt, wordt na verloop van tijd aangeschreven door een incassobureau dat in opdracht van de gemeente of het lokale parkeerbedrijf de openstaande schuld invordert.


Voor die mensen is er nu goed nieuws, tenminste wanneer ze toen zijn aangeschreven door het incassobureau Cannock Chase of diens voorganger Mandaat BV. Het Nederlandse bedrijf vergat zich immers als incassobureau in te schrijven bij de Belgische overheid. “Dat is een absolute voorwaarde om in België actief te zijn”, zegt Chantal De Pauw van de FOD Economie.

Maar Cannock Chase wil die procedurefout “absoluut rechtzetten”. “Omdat we als bedrijf een onberispelijk imago nastreven”, aldus woordvoerder Marina Millington. Concreet kan elke Belg die sinds 2005 van Cannock Chase of Mandaat BV een invordering ontving én die betaalde, dat geld nu terugvorderen. “In totaal gaat het om 75.000 dossiers, met een gemiddeld bedrag van 70 euro.”

De parkeerbonnen die aan de oorsprong liggen, komen uit 90 verschillende Nederlandse gemeenten. Het bedrijf betaalt deze massale terugbetaling uit eigen zak, goed voor een totaalbedrag van 5,25 miljoen euro, nog los van de forse administratieve kostprijs die aan deze terugbetalingsactie hangt.

Zelf uitzoeken

Wie zijn geld terug wil, moet wel zelf in actie schieten, door eerst uit te vissen of hij of zij de voorbije 11 jaar ooit door dit Nederlandse incassobureau is aangeschreven.

Het bedrijf wil ook een bewijs van uw bank zien dat u wel degelijk de openstaande vordering hebt betaald. “Het zelf aanschrijven van de betrokken mensen of het automatisch terugstorten van de onterecht geïnde bedragen leek ons geen goed idee”, aldus het incassobureau, “bijvoorbeeld omdat mensen intussen van adres of rekeningnummer veranderd kunnen zijn.”

Meer informatie over de terugbetaling vindt u op www.cannockchase.nl/vorderingenbelgie

 
 
Bron: Nieuwsblad
 
  9-11-2016