Over twee jaar trajectcontrole op alle snelwegen in Vlaanderen





 

Tegen 2018 zullen er trajectcontroles zijn op bijna het hele snelwegnetwerk in Vlaanderen. Daarvoor komen er 240 plaatsen nieuwe camera’s. Dat zei Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op het VTM Nieuws en bevestigde hij aan onze redactie.
De Vlaamse regering trekt vol de kaart van de trajectcontroles om overdreven snelheid op snelwegen tegen te gaan. Binnen twee jaar moeten er daarvoor 240 extra camera’s komen.

“Dat is nogal revolutionair. Op bijna het hele snelwegnetwerk zal je je aan de snelheid moeten houden, want er zal trajectcontrole zijn”, zegt Weyts.

Eigenlijk hadden er dit jaar al twee extra tracés in gebruik genomen moeten worden: op de E313 tussen Antwerpen-Oost en Ranst en op de E40 tussen Sint-Stevens-Woluwe en Heverlee. Maar die hebben vertraging opgelopen, door de terreur van 22 maart.

De extra trajectcontroles passen overigens in het globaal veiligheidsplan dat minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) eerder al heeft voorgesteld. Voor het cameraschild dat hij wil installeren worden dezelfde ANPR-camera’s gebruikt als voor de trajectcontroles.

“We gaan de camera’s kunnen gebruiken voor snelheidscontroles en voor de veiligheid. Een winst voor beide dus”, aldus minister Weyts.

Waar de nieuwe tracés precies komen, is nog niet duidelijk. Maar gezien de omvang van het aantal camera’s, zal zo goed als het hele Vlaamse snelwegnetwerk onder die controles vallen. Tegen maart of april zouden de eerste locaties wel bekend moeten zijn.

Nu is er al trajectcontrole op de E17 en de E40. De snelheid is in die zones, zo zegt de federale politie, opvallend gedaald. Ze baseren zich daarvoor op aantal snelheidsovertredingen op die plaatsen.

Flitscamera’s blijven

Trajectcontrole is een systeem waarbij de gemiddelde snelheid over een langere afstand wordt gemeten. Trajectcontrole werkt met nummerplaatherkenning. Als u met een te hoge gemiddelde snelheid rijdt tussen de meetpunten, dan stuurt het systeem de gegevens door naar de federale politie. Daarnaast detecteert de installatie ook geseinde wagens en pechstrookrijders.

Het effect van trajectcontrole is anders dan bij flitspalen. In de buurt van flitspalen remmen bestuurders soms plots af om daarna weer op te trekken. Trajectcontrole zorgt voor een gelijkmatige verkeersstroom en een rustiger wegbeeld. Toch zal trajectcontrole de flitspalen nooit volledig kunnen vervangen. Een systeem voor trajectcontrole is bijvoorbeeld niet mogelijk in de bochten op verkeersknooppunten of op ringwegen met korte trajecten tussen opeenvolgende op- en afritten.

 
 
Bron: Nieuwsblad
 
  26-12-2016