Oldtimersclub legt “bom” onder Antwerpse lage-emissiezone





 

De Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (BFOV), een vereniging die de belangen van oldtimerliefhebbers behartigt, heeft de stad Antwerpen en het Vlaams gewest in gebreke gesteld in het kader van de Antwerpse lage-emissiezone (LEZ). De organisatie wil een vrijstelling voor voertuigen met een O-plaat (oldtimerstatuut). Als dat er niet komt, trekt de BFOV naar de rechtbank. “En dan zullen we een bom leggen onder het hele systeem.”

Vicevoorzitter Jan Dyck benadrukt dat de BFOV “niet principieel tegen een LEZ is en eveneens schone lucht wil, maar de invoering van zo’n LEZ moet dan wel gebeuren met respect voor het eigendomsrecht van alle mensen die reeds jarenlang zorg dragen voor het automobielerfgoed en die niet voor emissieoverlast zorgen”.

De auto’s met een O-plaat maken immers slechts één procent uit van het totale wagenpark, en bovendien leggen ze gemiddeld niet meer dan 500 à 1.500 kilometer per jaar af, aldus de BFOV. Bovendien gelden er al een hele reeks beperkingen voor dergelijke wagens. Zo mogen ze bijvoorbeeld niet ingezet worden voor commerciële doeleinden of voor woon-werkverkeer.

Dyck zegt dat de BFOV de vrijstelling van oldtimers herhaaldelijk gaan bepleiten is bij Vlaams minister van Leefmilieu Schauvliege en de Antwerpse schepen van Leefmilieu, maar daar telkens “op hautaine wijze afgewimpeld” werd. “Er werd nooit geluisterd naar onze argumenten, dus gaan wij een bom leggen onder die LEZ”, aldus Dyck, die de lage-emissiezone juridisch laten onderzoeken heeft.

Onwettig

Het belangrijkste juridisch bezwaar is volgens de BFOV dat er geen milieueffectrapport (MER) opgemaakt is over de LEZ, waardoor het volledige LEZ-systeem mogelijk onwettelijk is. Daarnaast gaat het volgens Dyck om overschrijding van bevoegdheid, schending van gelijkheidsbeginsel en verkapte onteigening van roerend goed.

De Antwerpse lage-emissiezone ging op 1 februari van start en sinds woensdag - 1 maart - riskeren overtreders ook effectief boetes.

 
 
Bron: Nieuwsblad
 
  3-3-2017