Politie flitst voortaan ook te snelle fietsers dankzij nieuwe supercamera





 

In het Oost-Vlaamse Ronse kan je best niet te hard op de trappers staan. In de zones 30 gaat de politie er fietsers controleren. En je hoeft geen Greg Van Avermaet te zijn om op de bon te vliegen. “De camera is zo gevoelig dat hij al vanaf 20 kilometer per uur objecten kan flitsen.”
Een klassieke flitscamera kan niet nagaan of een fietser te snel rijdt. “Maar met dit type, de NK7, kan dat wel. De camera is gevoeliger dan andere modellen. Hij kan al voertuigen flitsen die 20 kilometer per uur rijden. Normaal kun je pas vanaf 30 kilometer per uur flitsen. Dit type kan als eerste, gecertificeerde camera ook kleinere objecten zoals een fiets capteren”, zegt SecuRoad, producent van de moderne flitser.

Ronse gaat met de camera aan de slag, verstopt in een vuilnisbak. De korpschef heeft de camera gisteren trots voorgesteld. In hun zones 30 gaat iedereen voor de bijl: auto’s én fietsers. Een heksenjacht wordt het niet. “Maar iedereen is wel gelijk voor de wet”, zegt Patrick Boel , korpschef van de lokale politie in Ronse. Ook in smalle straatjes, waar je maximaal 20 kilometer per uur mag, zijn controles niet uitgesloten.

In Gent, Geraardsbergen, Brakel en Oudenaarde hebben ze een gelijkaardige superflitser. Het is niet duidelijk of ze daar ook spurtbommen viseren.

Hoe gaan agenten fietsers vatten? Bij een overtreding ziet de politie niets anders dan een fietser op de rug. “We mikken in de eerste plaats op snelle elektrische fietsen, waarmee je tot 45 kilometer per uur kan rijden. Daarvoor is ook een nummerplaat verplicht.”

Wie geen nummerplaat heeft, ontsnapt niet. De kans bestaat dat er bij gerichte controles verderop een agent staat te wachten. Wie 10 kilometer te snel rijdt in een zone 30, moet 53 euro betalen.

Geen uitvluchten

Wielertoeristen fietsen soms een pak sneller. “Deze maatregel zal wel op wat gemor onthaald worden”, zegt Frank Glorieux van Wielerbond Vlaanderen. “Maar iedereen moet zich aan de regels houden. Uitvluchten zijn er niet. Bijna elke wielertoerist heeft een computertje op zijn fiets waarop hij de snelheid kan aflezen.”

Ook de Fietsersbond is voor. “Zeker als er meer controles en minder ongevallen zijn in zones 30. Die zijn gevaarlijker dan snelwegen, waar alleen auto’s rijden. In een zone 30 beweegt alles door elkaar: auto’s, fietsers en voetgangers.”

 
 
Bron: Gazet van Antwerpen
 
  5-5-2017