Hier draaien camera’s overuren: elke dag 410 boetes





 

De camera’s die het Gentse voetgangersgebied en de knips bewaken, draaien op volle toeren. Op zes maanden tijd zijn al 44.200 GAS-boetes van 55 euro uitgeschreven. In september gemiddeld 410 per dag. De meeste inbreuken gebeuren aan de Ottogracht en het Koophandelsplein.

Sinds augustus zijn alle boetecamera’s actief aan de rand van het voetgangersgebied en aan de geknipte straten. In september – de eerste maand op volle snelheid – schreven ze 12.315 boetes uit. Dat zijn er gemiddeld 410 per dag. De totale teller staat na zes maanden op 44.220 boetes.

Dat blijkt uit cijfers van het Mobiliteitsbedrijf die N-VA-gemeenteraadslid Sandra Van Renterghem opvroeg in de gemeenteraad.

Vier maanden geduurd

In april werden de eerste slimme camera’s ingeschakeld. Ze kunnen nummerplaten scannen en controleren in een databank. Sinds 3 april kon elke wagen met een nummerplaat waar geen vergunning voor de voetgangerszone aan was gekoppeld een GAS-boete van 55 euro in de bus krijgen.

Het duurde echter nog vier maanden voor de camera’s actief waren op alle 28 ingangen tot de voetgangerszone en de geknipte straten, blijkt uit de gegevens. Sinds augustus schrijven alle camera’s boetes uit.

De cijfers tonen dat automobilisten op verschillende plekken door de knips blijven rijden, voornamelijk in de Ottogracht en op het Koophandelsplein.

Het Koophandelsplein, voor het oude gerechtsgebouw, scoort het allerslechtst. Auto’s die van de Kouter de Zonnestraat inrijden, botsen op twee klassieke rood-witte verbodsborden. Maar toch worden er elke dag gemiddeld zo’n 54 boetes uitgeschreven. De camera staat nog maar sinds juli aan en toch zijn er al 4.897 boetes geschreven.

Ook in de andere richting, voor verkeer dat uit de Gebroeders Vandeveldestraat komt en de Recollettenbrug oprijdt. Mag niet, er staan verbodsborden. En toch schreven de camera’s er al 5.291 boetes uit sinds mei, elke dag zo’n 35 stuks.

De Ottogracht is het andere zwarte punt. Op de rotonde aan Sint-Jacobs staan klassieke rood-witte verbodsborden, maar de ene na de andere auto blijft er afslaan. Het resultaat: 6.378 boetes op vijf maanden tijd, gemiddeld 43 per dag.

In de andere richting in de Ottogracht mag verkeer dat vanuit de parking Vrijdagmarkt of vanuit de Sleepstraat-Tolhuislaan komt ook niet doorsteken. Toch gebeurt het aan de lopende band. De teller van de camera aan het Beverhoutplein staat op 4.422 boetes sinds mei, zo’n 29 per dag.

Andere slechte punten zijn de Kortedagsteeg, het Lippensplein (uit de Kuiperskaai), de Bargiebrug aan de Brugse Poort en de Waaistraat, het straatje voor de Bond Moyson aan de Vrijdagmarkt.

N-VA hekelt het “hoog aantal boetes”. “Er zijn blijkbaar nog heel veel mensen die niet weten dat ze een vergunning nodig hebben”, zegt Sandra Van Renterghem. “De mensen zijn niet goed genoeg geïnformeerd.”

Filip Watteeuw (Groen), schepen van Mobiliteit, betwist dat. “Natuurlijk is zo’n boete vervelend, maar de signalisatie is absoluut in orde. Er staan duidelijke borden, rood-witte verbodsborden. Dat zijn bij de meest bekende verkeersborden. Iedereen weet wat dat betekent.”

“Streven naar nul boetes”

“Bovendien is er heel veel geschreven en gepraat over het circulatieplan, en dan vooral over het autovrij gebied en de knippen. Wie niet weet dat er iets veranderd is in Gent, die leeft op een andere planeet. We zien ook boetes in straten die al jaren, van voor het circulatieplan, autovrij zijn.”

Watteeuw zegt “te streven naar nul boetes”. “Het is normaal dat in de drukkere maand september de boetes weer stijgen. Ik verwacht dat het aantal boetes de komende maanden geleidelijk zal afnemen.”

 
 
Bron: Nieuwsblad
 
  3-11-2017