Politie kondigt plaatsen flitsmarathon van morgen niet aan uit angst voor aanslagen





 

In 138 politiezones en door de federale wegpolitie wordt er morgen, woensdag, intensief gecontroleerd op te snel rijden. De flitsmarathon is dit keer een initiatief van het European Traffic Police Network, dat aandrong om de plaatsen waar geflitst wordt vooraf bekend te maken. Maar de Belgische politie doet dat niet. Voor de veiligheid van onze mensen, klinkt het. Er zal wel op 545 verschillende plaatsen worden gecontroleerd.

De extra snelheidscontroles starten woensdagochtend 18 april om 6 uur en gaan door tot donderdagochtend 19 april 6 uur. Onder met de nieuwe NK7, de nieuwe superflitser, zal zowel op gemeentelijke als op gewest- en snelwegen worden gecontroleerd.

Er zal op 545 verschillende plaatsen worden geflitst omdat de ploegen zich op geregelde tijdstippen zullen verplaatsen. Dit om te vermijden dat chauffeurs op de duur weten waar er geflitst wordt en daar dan trager zullen rijden om nadien de snelheid weer op te trekken.

Deze flitsmarathon wordt niet alleen in België gehouden. Aangezien het een initiatief is van TISPOL (European Traffic Police Network), zullen er verschillende Europese landen 24 uur lang extra flitscontroles houden. Hoewel TISPOL aanmoedigde om alle locaties van de controles publiek te maken, zullen de Belgische politiediensten dit om veiligheidsredenen niet doen.

Dit veiligheidsvoorschrift werd ingevoerd na de aanslagen van 22 maart. Hierop kunnen uitzonderingen worden gemaakt, maar niet bij deze flitsmarathon, zo luidt het bij de federale politie.

De flitsmarathon is ondertussen al aan zijn negende editie toe. Bij de vorige editie controleerde de politie een kleine 1,3 miljoen voertuigen. Hiervan waren er 36.561 bestuurders die te snel reden, wat goed is voor 2,82%. De politie hoopt bij deze editie minder overtredingen te detecteren.

Overdreven snelheid blijft nog steeds één van de hoofdoorzaken bij verkeersongevallen, zo blijkt uit cijfers van de politie en van Vias. Een verrassende vaststelling is dat hoewel de snelheidsovertredingen stijgen, het aantal verkeersdoden daalt. Positief nieuws, al blijft het een prioriteit van de geïntegreerde politie om blijvend in te zetten op minder verkeersovertredingen en om zo het aantal verkeersdoden nog verder te laten dalen.

 
 
Bron: Gazet van Antwerpen
 
  17-4-2018