Frankrijk zet particuliere bedrijven in bij jacht op hardrijder





 

Frankrijk gaat mobiele snelheidscontroles uitbesteden aan particuliere bedrijven. Op dit moment rijden in Normandië al vijf particuliere auto's rond, in de zomer zijn dat er 26.

De auto's van de particuliere instanties zijn voorzien van hightech apparatuur die ook rijdend de snelheid van medeweggebruikers kan registreren, waarna automatisch een boete wordt uitgeschreven.

23 departementen
In 2020 zullen 383 van dit soort voertuigen landelijke verkeerscontroles uitvoeren in 23 departementen, aldus Emmanuel Barbe, verkeersveiligheidsfunctionaris van de regio Évreux. "We willen de snelheidscamera-capaciteit vergroten", legt Barbe uit. ,,En dat acht uur per dag, ook op zon- en feestdagen.'' Tot nu toe was de hightech apparatuur slechts anderhalf uur per dag in gebruik.

Dacia Sandero
De camera's zijn discreet verborgen in onopvallende auto's naast de kentekenplaten, het scherm op het dashboard lijkt op een groot navigatiesysteem en de achterste camera's zijn vergelijkbaar met luidsprekers van een stereosysteem. Het wagenpark van de privé-radarjagers zal bestaan uit kleine en middelgrote modellen, zoals de Dacia Sandero, Renault Clio of Citroën Berlingo.

Eén controleur
Waar bij onopvallende snelheidscontroles tot nu toe altijd twee agenten aanwezig waren, is nu slechts één persoon verantwoordelijk voor de werking van de meetinstrumenten. De nieuwe radarsystemen detecteren snelheidsovertredingen, waarna de GPS-gegevens, tijd en foto's rechtstreeks naar een centraal centrum voor verkeersovertredingen in Rennes worden gestuurd. 

Protesten
Franse automobilistenclubs hebben de plannen zwaar veroordeeld en al 427.000 handtekeningen verzameld tegen deze 'Big Brother' methode. Ook werd bezwaar ingediend bij de Raad van State. Doel van de gunning van het contract is volgens de autoclubs vooral een betere benutting van mobiele radarcontroles en dus hogere inkomsten voor de staatskas. Momenteel bedragen de jaarlijkse inkomsten van automatische flitspalen in Frankrijk 920 miljoen euro. 

Frankrijk staat niet alleen met zijn plannen. Ook in Oostenrijk en verschillende Duitse deelstaten wordt geëxperimenteerd met het uitbesteden van snelheidscontroles.

 
 
Bron: Algemeen Dagblad
 
  14-5-2018