Pagina 1 van 1  [ 9 berichten ]
Offline Mickey_Blue-eyes
ma jun 12, 2006 2:56 pm Bericht 
Deze namiddag reed ik op de ringlaan van turnhout ter hoogte van Miko. ik reed ongeveer 90km/u, vlak achter een opligger stond de klassieke zwarte golf van de politie geparkeerd. Ik zag deze net op tijd staan en vloog in de rem. op het moment dat ik voorbij deze wagen kwam reed ik tussen 75 en 80 km per uur. een 30-tal meter achter mij reed een nederlandse wagen die toch wle iets sneller dan mij reed aangezien hij mij langzaam aan inhaalde. Toen ik ongeveer een 75 m na de flitswagen kwam zag ik een flits afgaan. Wie van de twee is nu geflitst? Hoe ver is de rijkwijdte van zo'n toestel feitelijk?
Vanwege een misnoegde student

Offline TTT242
FS webmaster
ma jun 12, 2006 4:21 pm Bericht 
Dat gaat deze Golf waarschijnlijk zijn. Als de wagen gewoon op de pechstrook staat schat ik een 15 à 30 m voorbij de wagen...afhankelijk van hoever de wagen van jouw rijstrook af staat. De radar staat onder een bepaalde hoek; zal eens een schets opzoeken hoe de radarstraling loopt dan zie je dadelijk hoe het in elkaar zit. Ik denk niet dat je op de foto staat, maar altijd afwachten. Hard remmen helpt anders ook goed hoor. Zelfs als je ver boven de Vmax voorbij de radar gaat tijdens een harde remactie is de kans redelijk groot dat de radar de resultaten van de verschillende metingen die ie doet als jij voorbij komt gereden buiten de tolerantie vallen en dat de radar dus geen geldige meting kan doen. Ik moet er wel geen tekeningetje bij maken dat je moet opletten voor achteropkomend verkeer. Want dan heb je meer aan de hand. :-?

Offline TTT242
FS webmaster
ma jun 12, 2006 4:27 pm Bericht 
Op het fs.nl forum staat ook wat over remmen bij controles.
http://www.flitsservice.nl/phpBB/viewtopic.php?t=23615&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=hoek+radar

Offline TTT242
FS webmaster
ma jun 12, 2006 5:00 pm Bericht 
Hier staat een schets met de radar erop.
http://www.flitsservice.nl/rpics_2005/1 ... n10004.jpg (effe zelf plakken in browser)
De Gatso staat onder een hoek van 20°. Verder zie je hier ook bij de verschillende tekeningen welke fouten er gemaakt worden als de radar niet parallel staat met de rijweg.

Laatst bijgewerkt door TTT242 op ma jun 19, 2006 2:22 am, in totaal 3 keer bewerkt

Offline Mickey_Blue-eyes
ma jun 12, 2006 5:04 pm Bericht 
ik heb eens wat uitgetekend en gemeten op pc. Hierbij heb ik geteld meteen radarhoek van 20° tov de rechtse rijstrook. Het centerpunt van de radarstralen zou dan ongeveer op een 20 à 25m van de flitswagen afzitten. Ik vermoed dan ook dat het werkingsgebied tussen de 5 à 30 m ligt bezien vanaf de flitswagen. Klopt dit?

Offline TTT242
FS webmaster
ma jun 12, 2006 5:27 pm Bericht 
Als de flitswagen op de pechstrook staat en jij op de rechtse rijstrook bent dan gaat die afstand kloppen. Als jij op de linkse rijstrook zit (bij 2rijstroken in dezelfde rijrichting) dan zie je op een schets dat je iets verder pas door de radarbundel gaat rijden. Als je bvb een autostrade hebt met 4 rijstroken dan is er een verschil vanop welke afstand van de radar een foto getrokken zal worden ten opzichte van de meest linkse en meest rechtse rijstrook.

Offline TTT242
FS webmaster
ma jun 12, 2006 5:30 pm Bericht 
Mickey_Blue-eyes schreef:
Ik vermoed dan ook dat het werkingsgebied tussen de 5 à 30 m ligt bezien vanaf de flitswagen. Klopt dit?

Het werkingsgebied van de radar is meestal uitgedrukt in bvb 4 rijstroken. Met deze afstand bedoel je waarschijnlijk de afstand tussen de flitswagen en jouw wagen op het moment van de meting als je op de rijstrook net langs de flitswagen zit.

Offline TTT242
FS webmaster
ma jun 12, 2006 5:47 pm Bericht 
Hier een snel gemaakt schetsje.
Afbeelding

Op deze foto zal de rode wagen het dichts bij de flitswagen op de foto komen voor de gele is dit al wat verder en voor de blauwe wagen op de derde rijstrook is deze afstand nog verder.
Let op; deze schets klopt ook voor het flitsen langs voor; denk je de rijrichting anders in, van rechts naar links.

Offline Mickey_Blue-eyes
wo jun 14, 2006 4:44 pm Bericht 
ik ben al blij dat de superboetes toch niet meer gebruikt worden voor de "aanvaardbare snelheidsovertredingen". 't is zowiezo al belachelijk genoeg dat men op talloze stedelijke rings en gewestwegen de 70km handhaafd op plaatsen waar 90 perfect mogelijk en verantwoord is

[ 9 berichten ]